Forfald

Instrueret og produceret: Mark S. Svensson
Medvirkende: Nadia C. Madsen, Christina Deleuran, Camilla Tøstesen, Jonas J. Jensen, Jonas T. Pedersen, Mads R. Jensen & Tenna F. N. List
Manuskript: Nanna Pedersen, Camilla Schiøler & Mark S. Svensson
Kamera: Emilie Vinther & Marie B. Hansen

Redigering: Mark S. Svensson & Camilla Schiøler
Musik: Jonas J. Jensen
Stillbilleder/Plakatfoto: Xenia E. Jensen 
(C) No Zapping 2013

Introduktion af filmen:
Alle stillbilleder, inklusiv dem der er brugt til
plakaterne, er taget af Xenia E. Jensen
hvis arbejde man kan se mere af her.
Efter en stak vlogs som har været tilgængelig her på siden og et ret omfattende stykke arbejde, ligger vores zombiefilm 'Forfald' klar. Målet med filmen var oprindeligt at lave noget mere actionpræget end vores foregående film 'Alene', men samtidig var der heller aldrig nogen tvivl om at det skulle være karaktererne der stod i centrum af vores films begivenheder. Nanna Pedersen, Camilla Schiøler og jeg arbejdede i godt et halvt år med manuskriptet før vi bragte andre ind i projektet. Flere af folkene fra 'Alene' meldte sig dog beredvilligt på banen igen både foran og bag kameraet. Processen var til tider hård, det er der slet ingen tvivl om, og der er et vist pres forbundet med at forsøge at få alt til at flyde, særligt i forhold til planlægning, blandt andet af en ganske pæn mængde statister. Uden hjælp fra føromtalte Nanna og Camilla, var det ikke gledet så fint, som det trods alt endte med at gøre.

Derudover har vi haft et afsindigt offervilligt cast og crew der har gjort hvad de kunne for at jonglere rundt med arbejdsvagter, skole og så videre, så vi kunne få projektet gjort færdigt, det er jeg meget taknemlig for. De mange statister må i øvrigt nævnes for deres egen store kreativitet i forhold til input omkring særligt filmens klimaktiske scene og det generelle zombie-look. Jonas J. Jensen der både står foran kameraet som Tom og medvirkede bag kameraet som komponist, vil jeg yderligere gerne fremhæve for sit omfangsrige arbejde udi såvel soundtrack, som ophedede diskussioner med undertegnede, omkring symbolik, timing og musikkens væsen. Sidst må også tv-stationen Det Lille Fjernsyn nævnes, som tak for hjælpen med udstyr, i reddede ganske enkelt vores film fra at falde fra hinanden!

Filmen omhandler en gruppe mennesker der forsøger at klare sig igennem de tidligere stadier af et Danmark der er i færd med at forfalde under de levende dødes slæbende fodtrin og ikke alene må kæmpe mod de sære væsner, men også hinandens afsavn, sorg og ensomhed. Midt i det hele står Amanda (Nadia C. Madsen), der forsøger at finde mening i livet, mens alting falder sammen omkring hende.

Overvejelser omkring filmen:
En alternativ plakat til filmen, der i sidste ende blev
skrottet, da vi besluttede at den gav et forkert indtryk
af hvad 'Forfald' er for en film.
Mens zombiegenren som sådan har bevæget sig i en mere og mere ekstrem retning over de seneste år, hvor zombier både kan være vegetarer, hurtigløbere og snart førsteelskere, har vi lavet en film der tager udgangspunkt i monstrenes mere klassiske dyder: Sløve, stupide væsner, der er dyriske og åndsfraværende og i øvrigt ofte er symbol på en frygt for samfundsmæssigt koma. Vi har skævet til George Romeros oprindelige 'Night of the Living Dead', der er en mere intim størrelse end hans senere værker, som dog alle (særligt i den oprindelige 'Dead' trilogi) dyrkede idéen om at kadaverne var symbol på forskellige særdeles umenneskelige tendenser, i den virkelige verden. I nogle tilfælde var de ofre for menneskets manipulative natur ('Day of the Dead') og andre gange var de i højere grad tegn på hverdagens levende døde ('Dawn of the Dead'). Alligevel var det særligt den oprindelige film vi skelede til, hvor det var "dem og os" mentaliteten, der blev udforsket, en tankegang vi i nogen grad har ladet os inspirere af. Melodramaet og uhyggen er forsøgt forenet i filmens halve times spilletid. På den musikalske side er der stemningsmæssigt blevet slået på tromme af instruktøren, for et '80er præget lydunivers, som komponisten har forenet med sine egne musikalske tilbøjeligheder.

Musikken der blev brugt som referencemateriale var Riz Ortolanis fantastisk hjerteskærende score, til den bevidst afskyvækkende film 'Cannibal Holocaust' og Fabio Frizzis tema til 'Zombie Flesh Eaters'. Personligt synes jeg dog i høj grad det er lykkedes Jonas J. Jensen at give musikken et twist, der gør det til sit ganske eget. Jeg nævner i øvrigt Søren Huss blandt inspirationerne til filmen, fordi jeg i en periode lånte hans sang: "Tak for dansen", som midlertidig underlægningsmusik på rulleteksterne før vores egen sang blev færdiggjort. Her blev jeg særligt glad for linjen: "Går afsted for at finde / Fred i et minde", som jeg synes indkapsler filmens afslutning ret perfekt. Af filmiske inspiratorer kan nævnes Dennis Hopper, der udnyttede en meget synlig klipning i sin film 'Easy Rider', som han ganske givet ikke har opfundet, men altså benyttede på en måde der i høj grad har, og vil blive ved med, at inspirere undertegnede. Også Oliver Stone har med sin alternative og noget aggressive klippestil i film som 'Natural Born Killers' været en stor inspiration.

Det var en fornøjelse at få lov at bruge et år i selskab med produktionens medvirkende og jeg håber vi kan forbedre os endnu mere, til næste gang vi ses. Min oprigtige tak til alle der gjorde 'Forfald' mulig at fuldføre og de der allerede har og fremover vil, tage sig tid til at give filmen et kig.

Udover selve filmen, som man kan se hvad at klikke herunder, kan man ovre i det kreative hjørne af denne blog, se vlogs der viser bidder af arbejdet med filmen og over tid vil der også støde andet ekstramateriale til.

Se filmen her.

3 kommentarer:

  1. Den er kedelig kort sagt. Det lader til at skuespillet ikke har været vægtet så højt, for det lyder som om at replikkerne bliver læst op. Er godt klar over at det nok ikke er uddannede skuespillere, men så må instruktøren jo træde i karakter - det er set før jo.. Jeg synes dog at klipningen er god og nu har jeg også set "Alene", så jeg vil faktisk våge den påstand, at der er sket en klar forbedring på det område. Glæder mig til at se jeres næste projekt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kunne i øvrigt være klædeligt med et navn tilknyttet så jeg ved hvor kritikken kommer fra :)

      Slet
  2. Tak for din kommentar. Arbejdet med at skrive bedre replikker, der er mere ordrette og flyder mere naturligt er en prioritet i forhold til kommende projekter. Det samme gælder arbejdet med karakterer og skuespil. Med det sagt synes jeg (og det skal jeg måske sige) at der er punkter i vores film hvor tingene spiller også på den front. At filmen er kedelig er lidt svært at komme med et svar på, for den oplevelse skal du selvfølgelig have lov til at have, men jeg kan sige at vi meget bevist har arbejdet med et relativt lavt tempo, da filmen altid har været tænkt på at handle mere om vores personer end om at lave en mere moderne zombiefilm, hvor tingene går lynende hurtigt. Så det har selvfølgelig også lidt at gøre med hvad man forventer og hvad man gerne vil have ud af sådan en film. Men vores arbejde suspense har tilsyneladende ikke været stærkt nok i forhold til din oplevelse, og det er da ærgerligt.

    Jeg vil meget gerne høre mere om din oplevelse med 'Alene', som jeg bestemt også er bevist om har sine fejl, men troede nu ikke lige at klipningen var problematisk :) Men vi har bestemt arbejdet med at få en bedre sammenhæng i oplevelsen her, så måske det er derfor du oplever den som forbedret. Lydbilledet er der også brugt væsentligt mere tid på.

    SvarSlet