Watchmen af Zack Snyder:
'Watchmen'
foregår i et alternativt 1985 i USA, hvor Dommedagsuret viser hvor
anspændt USA's forhold til Sovjetunionen, og viseren står konstant ved
fem minutter i tolv. Da den tidligere superhelt The Comedian (Jeffrey
Dean Morgan) bliver myrdet, beslutter hans tidligere makker, den
udbrændte maskerede hævner Rorschach (Jackie Earle Haley), sig for at
afsløre forbrydelsen. Men komplottet viser sig mere vidtgående og
foruroligende, end han havde kunnet forestille sig. Nogen vil dræbe og
miskreditere superhelte, og det går op for Rorschach, at komplottet har
forbindelse til en fælles fortid. For at undgå potentielt katastrofale
konsekvenser for fremtiden samler han derfor sine tidligere
forbryderbekæmpende superhelte-kollegaer, som alle har trukket sig
tilbage. Deres nye opgave bliver at holde øje med menneskeheden… men
hvem holder øje med dem?
(- Resume fra kino.dk)
Med
undtagelse af Alex Proyas ‘The Crow’, er Zack Snyders ‘Watchmen’ den bedste
superheltefilm jeg har set. Filmen besidder stor tyngde, samtidig med at den er et bragende flot stykke visuel underholdning. Førnævnte dystre og
alternative superheltefilm er dog heller ikke umiddelbart
sammenlignelig, for mens den fokuserer på en meget personlig historie,
er styrken ved nærværende film helt modsat at den vender blikket ud af
og sætter en noget mere kritisk vinkel på superhelte end det eksempelvis
er tilfældet med mange af Marvels superheltefilm. Selvom der på det
seneste er gået mode i mere dunkle og fejlbarlige superhelte, er det
sjældent at nogen har turde lægge en så stor samfundshistorisk vinkel på
det, som det gøres i nærværende film. Ofrene heltene her må gøre er
enorme og langt mere omfattende i betydning end de konkrete gode
handlinger der både for dem og mange andre heltefigurer har været del af
årsagen til deres skæve karrierevalg. Da vi møder heltene er de
afdankede og har i stor stil trukket sig tilbage (i hvert fald for
størstedelens vedkommende), men vi forstår gennem talrige flashbacks at
det ikke altid var således. Men selv de “gode gamle dage” er ikke så
gode endda og gruppen af helte havde allerede dengang svært ved at
forene deres personlige holdninger til menneskeheden, med forsøget på at
beskytte dem. Deres egne egoer og menneskelighed stod allerede dengang i
vejen for det simple og naivt lyserøde billede der normalt forbindes
med superhelte. Verdens ondskab havde allerede da gjort skade på
heltenes håb for en lysere fremtid.
Zack
Snyder er først og fremmest billedmager. Det tyder hans ikke synderligt
vellykkede forsøg på selv at skrive og instruere i ‘Sucker Punch’ i
hvert fald på. Mens han er afsindigt dygtig til at skabe engagerende og
flotte universer, halter det, i hvert fald i førnævnte drømmeprojekt,
med det egentlige indhold. Med ‘Watchmen’ har han dog haft et efter
sigende ganske glimrende forlæg, som han så vidt jeg er informeret har
holdt sig til i ret høj grad, selvom jeg kan forstå at han (eller
snarere manuskriptforfatterne) har lavet en ret omfattende ændring på
historiens slutning, som selv store fans af originalen, har indrømmet
fungerer bedre end den oprindelige afrunding. Instruktørens visuelle
evner kommer så absolut til udtryk i filmen her, der har masser af
spændende visuelle idéer, der ikke alene bæres frem af ekstrem
slowmotion (som imidlertid bruges relativt ekstensivt), men også enormt
dygtigt filmhåndværk, hvilket ses i massevis af scener. Ekstrem vold
tilføres en skræmmende, men intens poesi, som eksemplificeres i filmens
åbning, hvor føromtalte brug af slowmotion også er ret omfattende. Hvad
jeg særligt holder af er filmens visualisering af såvel det alternative
1985 hovedplottet finder sted i, som de historiske perioder der kigges
tilbage på. Således er et af de første billeder der kommer til mig når
jeg tænker på filmen, en blomst der placeres i åbningen af et geværs
munding. Peace and love fremstillet simpelt, men effektivt og yderst
smukt. I øvrigt har Snyder været dygtig til at udvælge filmens
soundtrack, der næsten måler sig med Tarantino når han er på toppen.
Numre som ‘The Sound of Silence’ og Jimi Hendrix’ versionering af ‘All
Along the Watchtower’ er brilliant udnyttet heri.
Hvad
der sandsynligvis er til forlæggets ros (jeg har ikke læst det), er
karaktererne, som er enormt interessante og når man tager i betragtning
at her er tale om superhelte, er flere af dem samtidig meget mørke i
både fremtoning og personlighed. Jeg vil spare jer for en gennemgang af
samtlige karakterer, da der trods alt er nogle stykker, men særligt er
Dr. Manhattan (Billy Crudup) og Rorscach fascinerende og også meget fint
beskrivende for spektrummet karaktererne spreder sig over. Dr.
Manhattan er både overnaturlig og alvidende, men i kraft af sin
baghistorie og han fortsatte forsøg på at holde sig på linje med
menneskeheden en spændende personlighed. Det samme kan siges om
Rorscach, som modsat er meget jordbunden og til trods for sin grove
overflade, moralsk set er en meget klassisk helt, der først og fremmest
forsøger at forbedre verden. En sidste karakter jeg ønsker at nævne er
ham der aflives i filmens åbning: The Comedian, der igennem flashbacks
bliver symbol på en korrumperet helt, der til trods for hvad vi må
antage har været gode intentioner, er blevet skadet mere end han er
blevet styrket af at passe på en befolkning, som han langsomt begynder
at afsky. På meget fornem vis bliver hverken han, eller filmens
umiddelbare skurk fortegnet, tværtimod. Deres perspektiver bliver i høj
grad inkluderet og i sidste ende er der ikke for alvor nogen anden
skurk, end menneskehedens destruktive natur, som heltene i sidste ende
må ofre sig i omfattende grad for at kunne dæmpe.
Nogen
vil sikkert ikke føle at Zack Snyders film om ‘Watchmen’ har andet at
byde på end ren overflade. Det mener jeg i mellemtiden ikke - tværtimod.
Universet er flot etableret visuelt, men uden de særdeles relevante og
tungtvejende temaer der er centrale for historien, var filmen faldet
igennem, nøjagtig ligesom ‘Sucker Punch’ og til dels den animerede
‘Legend of the Guardians: The Owls of Ga’hoole’ gjorde det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar