Watchmen af Zack Snyder:
'Watchmen'
 foregår i et alternativt 1985 i USA, hvor Dommedagsuret viser hvor 
anspændt USA's forhold til Sovjetunionen, og viseren står konstant ved 
fem minutter i tolv. Da den tidligere superhelt The Comedian (Jeffrey 
Dean Morgan) bliver myrdet, beslutter hans tidligere makker, den 
udbrændte maskerede hævner Rorschach (Jackie Earle Haley), sig for at 
afsløre forbrydelsen. Men komplottet viser sig mere vidtgående og 
foruroligende, end han havde kunnet forestille sig. Nogen vil dræbe og 
miskreditere superhelte, og det går op for Rorschach, at komplottet har 
forbindelse til en fælles fortid. For at undgå potentielt katastrofale 
konsekvenser for fremtiden samler han derfor sine tidligere 
forbryderbekæmpende superhelte-kollegaer, som alle har trukket sig 
tilbage. Deres nye opgave bliver at holde øje med menneskeheden… men 
hvem holder øje med dem?
(- Resume fra kino.dk)
Med
 undtagelse af Alex Proyas ‘The Crow’, er Zack Snyders ‘Watchmen’ den bedste 
superheltefilm jeg har set. Filmen besidder stor tyngde, samtidig med at den er et bragende flot stykke visuel underholdning. Førnævnte dystre og 
alternative superheltefilm er dog heller ikke umiddelbart 
sammenlignelig, for mens den fokuserer på en meget personlig historie, 
er styrken ved nærværende film helt modsat at den vender blikket ud af 
og sætter en noget mere kritisk vinkel på superhelte end det eksempelvis
 er tilfældet med mange af Marvels superheltefilm. Selvom der på det 
seneste er gået mode i mere dunkle og fejlbarlige superhelte, er det 
sjældent at nogen har turde lægge en så stor samfundshistorisk vinkel på
 det, som det gøres i nærværende film. Ofrene heltene her må gøre er 
enorme og langt mere omfattende i betydning end de konkrete gode 
handlinger der både for dem og mange andre heltefigurer har været del af
 årsagen til deres skæve karrierevalg. Da vi møder heltene er de 
afdankede og har i stor stil trukket sig tilbage (i hvert fald for 
størstedelens vedkommende), men vi forstår gennem talrige flashbacks at 
det ikke altid var således. Men selv de “gode gamle dage” er ikke så 
gode endda og gruppen af helte havde allerede dengang svært ved at 
forene deres personlige holdninger til menneskeheden, med forsøget på at
 beskytte dem. Deres egne egoer og menneskelighed stod allerede dengang i
 vejen for det simple og naivt lyserøde billede der normalt forbindes 
med superhelte. Verdens ondskab havde allerede da gjort skade på 
heltenes håb for en lysere fremtid. 
Zack
 Snyder er først og fremmest billedmager. Det tyder hans ikke synderligt
 vellykkede forsøg på selv at skrive og instruere i ‘Sucker Punch’ i 
hvert fald på. Mens han er afsindigt dygtig til at skabe engagerende og 
flotte universer, halter det, i hvert fald i førnævnte drømmeprojekt, 
med det egentlige indhold. Med ‘Watchmen’ har han dog haft et efter 
sigende ganske glimrende forlæg, som han så vidt jeg er informeret har 
holdt sig til i ret høj grad, selvom jeg kan forstå at han (eller 
snarere manuskriptforfatterne) har lavet en ret omfattende ændring på 
historiens slutning, som selv store fans af originalen, har indrømmet 
fungerer bedre end den oprindelige afrunding. Instruktørens visuelle 
evner kommer så absolut til udtryk i filmen her, der har masser af 
spændende visuelle idéer, der ikke alene bæres frem af ekstrem 
slowmotion (som imidlertid bruges relativt ekstensivt), men også enormt 
dygtigt filmhåndværk, hvilket ses i massevis af scener. Ekstrem vold 
tilføres en skræmmende, men intens poesi, som eksemplificeres i filmens 
åbning, hvor føromtalte brug af slowmotion også er ret omfattende. Hvad 
jeg særligt holder af er filmens visualisering af såvel det alternative 
1985 hovedplottet finder sted i, som de historiske perioder der kigges 
tilbage på. Således er et af de første billeder der kommer til mig når 
jeg tænker på filmen, en blomst der placeres i åbningen af et geværs 
munding. Peace and love fremstillet simpelt, men effektivt og yderst 
smukt. I øvrigt har Snyder været dygtig til at udvælge filmens 
soundtrack, der næsten måler sig med Tarantino når han er på toppen. 
Numre som ‘The Sound of Silence’ og Jimi Hendrix’ versionering af ‘All 
Along the Watchtower’ er brilliant udnyttet heri. 
Hvad
 der sandsynligvis er til forlæggets ros (jeg har ikke læst det), er 
karaktererne, som er enormt interessante og når man tager i betragtning 
at her er tale om superhelte, er flere af dem samtidig meget mørke i 
både fremtoning og personlighed. Jeg vil spare jer for en gennemgang af 
samtlige karakterer, da der trods alt er nogle stykker, men særligt er 
Dr. Manhattan (Billy Crudup) og Rorscach fascinerende og også meget fint
 beskrivende for spektrummet karaktererne spreder sig over. Dr. 
Manhattan er både overnaturlig og alvidende, men i kraft af sin 
baghistorie og han fortsatte forsøg på at holde sig på linje med 
menneskeheden en spændende personlighed. Det samme kan siges om 
Rorscach, som modsat er meget jordbunden og til trods for sin grove 
overflade, moralsk set er en meget klassisk helt, der først og fremmest 
forsøger at forbedre verden. En sidste karakter jeg ønsker at nævne er 
ham der aflives i filmens åbning: The Comedian, der igennem flashbacks 
bliver symbol på en korrumperet helt, der til trods for hvad vi må 
antage har været gode intentioner, er blevet skadet mere end han er 
blevet styrket af at passe på en befolkning, som han langsomt begynder 
at afsky. På meget fornem vis bliver hverken han, eller filmens 
umiddelbare skurk fortegnet, tværtimod. Deres perspektiver bliver i høj 
grad inkluderet og i sidste ende er der ikke for alvor nogen anden 
skurk, end menneskehedens destruktive natur, som heltene i sidste ende 
må ofre sig i omfattende grad for at kunne dæmpe.
Nogen
 vil sikkert ikke føle at Zack Snyders film om ‘Watchmen’ har andet at 
byde på end ren overflade. Det mener jeg i mellemtiden ikke - tværtimod.
 Universet er flot etableret visuelt, men uden de særdeles relevante og 
tungtvejende temaer der er centrale for historien, var filmen faldet 
igennem, nøjagtig ligesom ‘Sucker Punch’ og til dels den animerede 
‘Legend of the Guardians: The Owls of Ga’hoole’ gjorde det.  

 
Ingen kommentarer:
Send en kommentar