Repo! The
Genetic Opera af Darren Lynn Bousman:
Den mastodontiske kæmpevirksomhed GeneCo har i
år 2056 opnået enorm magt. Dette er sket gennem deres monopol på
organtransplantation. Lederen af firmaet Rotti Largo (Paul Sorvino) ligger for
døden og må tage op til overvejelse hvem af hans tre problemfyldte og nytteløse
børn der vil være i stand til at løfte arven fra deres far. Alt imens det tager
sted er en af Rottis ansatte, Nathan (Anthony Head), i fuld gang med at
ødelægge sit forhold til sin syge datter, hvem han ellers har gjort sit bedste
for at skjule sin dystre beskæftigelse fra. For Nathan er en Repo Man, en
organhøster, der afhenter de organer der ikke bliver betalt af på i tide...
Historien begyndte oprindeligt som en 10-minutters mini-opera, som blev fortalt
gennem en gravrøver, som stadig er til stede i filmen, men hvis rolle er
væsentligt formindsket. Idéen om at overføre den kompakte historie til film
måtte imidlertid ligge længe, og det var først da instruktør Darren Lynn Bousman
fik succes med "Saw" filmene (som han har instrueret tre af), at
tiden langt om længe var inde. Således er filmen også lavet for et relativt
lavt budget og baseredes i høj grad på idéen om at universet skulle kunne
henvende sig til en mindre fanbase, der langsomt men sikkert ville sprede
filmen. Det var endvidere bagmændenes håb at en fortsættelse ville blive mulig,
hvilket dog endnu ikke er sket. Det ændrer imidlertid ikke på at denne
rockmusikalske opera er en herligt kaotisk, mørk og medrivende historie, der
både gennem sin musik og en kreativ visuel stil giver lyst til masser af
gensyn. Så selvom det er ret tydeligt at filmen på sin vis er skabt for at
blive kult, hvilket er svært at forfalske eller regne sig frem til, fornemmes
det også at der ligger en masse reelt hjerteblod i fortællingen og afviklingen
af denne.
Om det er hjerteblod der har trukket nogle af de interessante navne filmen har
at byde på til sig, skal jeg ikke kunne sige, men det er på mange måder en
bonus for filmen at have fået navne som den legendariske musicalperformer Sarah
Brightman indblandet i hvad der reelt set er hendes første egentlige filmrolle.
Bousman var oprindeligt imod at caste Paris Hilton i filmen, fordi det virkede
for beregnende at caste et "navn" som hende i en film som denne. Ikke
desto mindre fungerer hun faktisk godt i filmen - ja jeg ved godt det er
overraskende. Som det også af andre dog er blevet påpeget, skal hun ikke
strække sin virkelige personlighed så langt, da hun i filmen spiller en
rigmandsdatter, der er snotforkælet, skabet og tror langt højere om sine egne
evner (blandt andet inden for sang), end hvad hun egentlig formår. Anthony Head
vil måske minde "Dexter" fans om en yngre John Lithgow, særligt fordi
den karakter Head leverer her ligesom Lithgows Arthur Mitchell, har nogle
intense humørsvingninger der på få øjeblikke kan bringe ham fra omsorgsfuld far
til koldblodig morder. Derudover er Head en af filmens største sangtalenter og
en absolut fornøjelse at lytte til når han besynger sin afdøde kone og søger
hjælp hos hende. Generelt set er det nogle mindeværdige karakterer vi bydes på
her, og både Hiltons skabede operationsjunkie, Brightmans tiltrækkende og
bizarre Blind Mag samt selvfølgelig vores unge hovedrolleindehaver Alexa Vegas Shilo,
tager lang tid om at forsvinde fra det indre øje.
Filmen indeholder masser af velopbyggede sekvenser, som uden at tage fokus
indeholder en masse fine detaljer, som ofte holder nøglen til små afsløringer
omkring universet. Man kan selvfølgelig synes mere eller mindre om det meget
CGI-prægede udseende, men grundet den i øvrigt meget tegneserieagtige
fornemmelse der hviler over filmen, generer det ikke undertegnede. Ligesom det
var tilfældet med Robert Rodriguez' "Sin City" er der en klar
fornemmelse af stilsikkerhed og det løfter filmen. Derudover er det fornøjeligt
at man har valgt at forklare flere af karakterernes forhistorier, gennem deciderede
tegneseriebidder, som er utroligt smukke, men også enormt effektive. Darren
Smith og Terrance Zdunichs er naturligvis hele grundlaget for filmen.
Stilmæssigt er det en god blanding af det stærkt rockede (som er dominerende),
det let poppede og den mere musicalagtige opbygning, hvor der ikke altid er et
omkvæd, selvom det nogle gange er tilfældet. De formår ret dygtigt i hver
enkelt sang at bygge mod mindre crescendoer, som kulminerer i den afsluttende
sang "I Didn't Know I'd Love You So Much", som er en stille, men
passende og rørende måde at lade filmen tone ud (selvom vi får et enkelt ekstra
nummer, der samler op på filmens begivenheder.) Generelt er meget af filmens
styrke placeret i forholdet mellem Shilo og hendes far, som er meget oprigtigt
og velspillet af såvel Vega som Head.
Darren Lynn Bousmans film er ikke ufejlbarlig, men den er absolut både
fremragende og medrivende i sin fortælling, der med et spændende univers som
underlag, lader en række intriger tage sig ud, der er tragiske på mange
niveauer. Hvorvidt der nogensinde kommer en fortsættelse er tvivlsomt, men det
gør nu heller ikke så meget, for selvom universets historie ender på en åben
note, får vi en fin afrunding på de personlige forhold samt en smule håb om at
vores hovedkarakter vil være i stand til at jage morgendagen, med nyt mod.
Relevante links:
Music movies: Repo! The Genetic Opera - hver opmærksom på spoilers!
Min anmeldelse i en redigeret version på Uncut.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar