Tæppefald anno 2016

Året går på hæld og alt det der, så det er tid til at gøre status. I 2016 har jeg set 141 film jeg ikke havde set før. 19 i biografen, 48 på fysiske medier og 74 på forskellige streamingtjenester. Jeg har særligt i årets sidste dage ellers kæmpet en brag kamp for at nå sidste års 150, men den gik altså ikke i år. Her følger en lille opsummering og et par tanker om de film der var nye for mig i 2016.

Jeg startede året med "The Lincoln Lawyer", et i øvrigt solidt retssalsdrama og en god thriller.

Jeg fik i biografen set teltpælene fra Marvel, Harry Potter universet og Star Wars. Rystede i bukserne i en tom biografsal til "The Shallows", var mildt skuffet af "En mand der hedder Ove" og hævede armene over hovedet i glæde over de mange kvaliteter i "The Hateful Eight".

På skiver af varierende art, blev jeg forelsket i den æstetisk beundringsværdige og alt andet end kedelige "Barry Lyndon". Jeg blev revet rundt af "Hellraiser 2: Hellbound", men skulle være faldet i søvn til "Let's Make it Legal". Ikke at forveksle med "Let's Make Love", som er en ujævn, men overordentligt mere charmerende film - også med Marilyn Monroe på rollelisten. Jeg fik endelig set "Whiplash", men endnu større på filmskamlisten var "Rebecca" og "The Maltese Falcon", som begge fandt vej til mine øjne og mit hjerte. Michael Myers slog ihjel i stride strømme i "Halloween 2", "Frankenweenie" blev vakt til live og det regnede blod i "Evil Dead" (2013). Blod blev til tårer med "Room", som jeg ikke bare græd til, men også over og efter. 

Jeg sluttede året af med "Pan", som på de fleste måder var en frygtelig tam film, som jeg kunne skrive væsentligt mere om, end en billedtekst...
Listen af skamfulde titler, som endnu forbliver usete blev yderligt forkortet med "Once Upon a Time in America" og "Who's Afraid of Virginia Wolf" og særligt den sidste blev føjet til min erindrede liste over helt uforglemmelige, slående filmoplevelser. Min indre drengerøv jublede over den grundlæggende stupide "Jurassic World", mens jeg i hænderne på Ingmar Bergman blev til en flydende klat af fortvivlelse og forhåbninger - mørke og lys. Depressionen lurede da også i "Still Alice", som dog ikke forsvandt ned i den. "Easy A" og "Paper Towns" gav mig troen på at den sidste gode og ikke mindst vigtige ungdomsfilm endnu ikke er lavet. "Network" mindede mig om alt det jeg prøvede at glemme. 

Jeg rejste fra a til b. Til tider direkte og for rejsens skyld, andre gange var b mindre vigtig end vejen derhen og til tider forsvandt enhver mindelse om mål imellem tænderne på elendigt animerede hajer præsenteret af The Asylum. 2016 var for mig ikke blot 2016. Det var også en rejse på tværs af det 19. århundrede, 90ernes Japan og slut '60ernes jazz-fanatiske Amerika. Det var 70ernes forhåbninger om at kærlighed og fællesskab ville vinde til sidst, det var Vietnamkrigens rædsler og helt fremmede verdener, langt fra det vi kalder virkeligheden. 
Mit håb for 2017 er at virkelighedsopfattelsen vil vokse sig bedre, mere nuanceret og forstående. Mit håb for 2017 er at fiktionens verden, vil fortsætte med at lade mig låne fiktive liv at holde op mod mit eget og at jeg atter vil blive kastet omkring i følelsesapparatets kringelkroge, såvel som biografmørkets.  



Biograf:


Kollektivet

The Hateful Eight

The Revenant

Flaskepost fra P

Deadpool 

Junglebogen

Captain America: Civil War

Der kommer en dag

En mand der hedder Ove

The Shallows

Finding Dory

Florence Foster Jenkins

Blair Witch

Swinger

Doctor Strange

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Kvinden i toget

Arrival

Star Wars Story: Rogue One



DVD/BD:


Hellbound: Hellraiser II

Dead Rising: Watchtower

Fellini's Satyricon

How to Marry a Millionaire 

Let's make it Legal

Let's Make Love

The Quiet Man

How the West Was Won

Whiplash

Nightcrawler 

V for Vendetta

Stoker

Horns

The House at the End of Time

The Maltese Falcon (1941)

Rebecca

Atlantis (Disney)

Deathgasm

Home on the Range

Barry Lyndon

Django (1966)

Cemetery Without Crosses

Blind Woman's Curse

Born to be Blue

The Three Caballeros

The Longest Day

Day of Anger

Audition

Roger Water's The Wall

Spotlight

Ant-boy

Young Frankenstein

Scherzo Diabolico

Emelie

Halloween II (Zombie) 

Three Colors: White

What Have You Done to Solange? 

Room

The Lost Boys

Ant-boy: Den røde furies hævn

The Killing

Zootropolis

The Fly (1958)

Coffy

Niagara

Big Trouble in Little China 

Frankenweenie

Evil Dead (Reboot) 


Streaming:


The Lincoln Lawyer

Ex Machina

Raising Arizona

Saving Mr. Banks

The Thin Blue Line

Grapes of Wrath 

The Skeleton Key

It Happened One Night

In the Heat of the Night

Det syvende segl

Mens kvinder venter

The Devil's Eye

Sommeren med Monika

The Theory of Everything

It Follows

Som i et spejl

Persona

Delivery Man

Lawrence of Arabia

The Martian

Over kanten 

Letters From Iwo Jima

Ouija

Network

Jurassic World

Easy A

Den hundredårige der kravlede ud af vinduet... 

The Babadook

The House of the Devil

Hush

Good Morning Vietnam

Jason Takes Manhattan

Jason Goes to Hell

Who's Afraid of Virginia Wolf

Once Upon a Time in America

La Dolce Vita

Heat

Amy

Christine

Paper Towns

The Fundamentals of Caring

Hard Ticket to Hawaii

Sharknado 2

The Invitation

The Uninvited

Adventureland

Pitch Perfect

The Stanford Prison Experiment

Sharknado 3

The Way Way Back

Unforgiven

Shame

The Necessary Death of Charlie Countryman

Upstream Color

The Pack

X + Y

St. Vincent

Capsule

Audrie and Daisy

The Good Dinosaur

Slackers

Last Days in the Desert

The Judge

Miracle on 34th Street (1994)

Big Eyes

The Boy

Pitch Perfect 2

Wish I Was Here

Still Alice

Crimson Peak

Heartbreak Ridge

A History of Violence

Pan

Ingen kommentarer:

Send en kommentar