Forfatteren der blev filmmager

I en indsats for at 2014 skal blive et mere livligt år på denne blog, har jeg adspurgt min samlever, som har bloggen Xenias Bog-blog om hun kunne have lyst til at skrive et månedligt indlæg om filmatiserede bøger og deres forlæg. Xenia beskæftiger sig i dette sit første indlæg med den absolut anbefalelsesværdige film 'The Perks of Being a Wallflower' og dens forlæg, som jeg kun kender ganske lidt til.  



Tårevædet karakterstudie står distancen på film:
Af Xenia E. Svensson

Jeg har fået lov til at hacke mig ind på Marks blog og skrive nogle indlæg om noget, jeg ved en masse om: Bøger! Cirka en gang om måneden vil jeg skrive et indlæg med fokus på blandt andet bøger og filmadaptationer af disse. I denne måned vil indlægget handle om The Perks of being a Wallflower af Stephen Chbosky (1999). Bogen er netop blevet filmatiseret, og Chbosky selv var instruktør på filmen, hvilket jeg kun kan være enig i er et godt valg!



Perks er en ikke særlig kendt bog i Danmark, men i USA og England er den, hvad ”Det forsømte forår” er for os. Alle i folkeskolen kender til den og har læst den. Filmen har gjort, at mange flere er blevet dus med bogen, hvilket kun er glædeligt. Kort og godt handler bogen (som er mit udgangspunkt) om Charlie, der skriver breve til sin penneven om sin hverdag. Charlie er udenfor i skolen, men da han begynder i High School møder han Sam og Patrick, et søskendepar, som han hurtigt bliver bedste venner med. Sammen udvikler de et tæt bånd, og de går igennem tykt og tyndt, hvor Charlie hurtigt oplever fordelene ved at være fluen på væggen i skolen. Min anmeldelse af bogen kan læses her.

Perks er en bog, der rørte mig meget. Jeg græd, grinte og holdt meget af alle karakterne. Det samme er tilfældet for Chbosky selv. Han har alle sine karakterer helt inde i hjertet, og han har sørget for, at de alle har en del af ham i sig. I interviews fortæller han, hvor vigtigt det var for ham, at han selv var med til at lave filmen, for han kunne ikke bære, hvis nogle ødelagde de mange kræfter og følelser, han havde lagt i sine små hjertebørn. Som sagt så gjort: Chbosky instruerede filmen og har haft mulighed for at arbejde intenst med de skuespillere, der skulle gøre hans mesterværk levende. Chbosky fortæller selv, at det var meget vigtigt for ham at arbejde med Emma Watson (Sam) og Logan Lerman (Charlie), fordi deres forhold er helt specielt i bogen, og det skulle vises i filmen på en helt speciel måde.



Flere gange har Chbosky rost Watson for sit enorme arbejde med karakteren Sam, og han har intet, han ville have gjort om. Hun gør det perfekt, siger han, og jeg er enig. Watson er fremragende i filmen, og den ånd, personlighed og skæve eksistens, som Sam er, bliver portrætteret til perfektion. Det samme kan siges om Lerman. Han har fanget essensen af Charlie, og han har gjort ham levende, som ganske få ville kunne. Charlies usikkerhed ligger hele tiden under overfladen, og det har krævet en talentfuld skuespiller og instruktør at kunne vise dette i en film i stedet for en bog.

Som fan af bogen, kan jeg også tilslutte mig filmens fanskare. Den får alt med fra bogen, og der er intet, som jeg sidder og savner, hvilket ofte er tilfældet, når man laver en filmadaptation. Det er overhovedet ikke tilfældet her. Perks er et mesterværk, både som film og som bog!

Læs flere af Xenias anmeldelser på Xenias Bog-blog og giv din mening til kende herunder eller på facebooksiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar