Talk Radio af Oliver Stone:
Løst
baseret på den provokerende radiopersonlighed Alan Berg, er Barry
Champlain (Eric Bogosian) i 'Talk Radio' en skarp debattør der på sit
radioshow "Night Talk" tager diskussionen op med enhver form for
ekstremist der har lyst. Til trods for at hans synspunkter får ham i
problemer med mange folk og flere gange resulterer i trusselsbreve,
stopper han ikke. Samtidig forsøger radioværten at få genoprettet et
privatliv der ligger i ruiner.
Oliver
Stone er ikke kendt for at holde sine politiske holdninger og
overvejelser tilbage i sine film - snarere tværtimod. Instruktøren har
oftest en underliggende pointe og det er ikke anderledes her, selvom den
måske er en smule mindre koncis end i andre af hans film. I
instruktørens senere film 'Natural Born Killers' var det medierne og
forrådnelsen af den amerikanske kultur der stod for skud, og de temaer
kan allerede fornemmes ganske tydeligt her. Samtidig er filmen et
kompromisløst karakterportræt der går tæt på protagonistens idealistiske
tilgang til sit radioshow og ikke alene publikum, men også Champlain
selv begynder undervejs at tvivle på hvad formålet med hans radioprogram
er. Eric Bogosians intense spil som den selvdestruktive hovedperson, er
en stor del af filmens nerve. Leveringen af de indholdstunge dialoger
er lige i øjet. Præstationen er i det hele taget meget nuanceret og ikke
en nem en af slagsen, idet karakteren til tider gør usympatiske ting i
sit selvhad og at kommunikere det lag af figuren, er ikke nogen simpel
opgaven. Selvom Bogosian er med i næsten hele filmen og gør det
fremragende hele vejen igennem, er der enkelte scener, der er exceptionelt velleverede og som i sig selv løfter filmen voldsomt.
Næsten samtlige scener i radiostudiet er fremragende, men særligt en
større monolog mod slutningen af filmen, er nærværende at det næsten gør
ondt.
Intensitet
er et ord der beskriver mange aspekter af min oplevelse med 'Talk
Radio'. Stone dyrker en masse tætte billeder, der bringer Bogosians
præstation endnu længere i front. Størstedelen af filmen foregår på
radiostationen, som er udnyttet til sit yderste rent dramatisk. Særligt
på lydsiden gøres der meget ud af at udnytte de forskellige rum på
stationen og fokus skifter mellem Barrys rants, som altid ligger i
baggrunden, hans chefs (Alec Baldwin) til tider ganske markante tvivlen
på Champlains beslutninger og produceren Stus (John C. McGinley)
samtaler med potentielle medvirkende på showet. Altsammen gøres det
glidende og på en måde der giver seeren mulighed for, i nogen grad, selv
at vælge hvilke detaljer denne ønsker at fokusere på. Stone benytter
filmen igennem en til tider mildt stiliseret lyssætning, der sender
tankerne hen til teatrets verden, hvor historien da også oprindeligt
stammer fra. Eric Bogosian selv forfattede sammen med en mand ved navn
Tad Savinar det stykke, som Stones film baserer sig på (mens begge dele
som nævnt er baseret løst på Alan Bergs historie.)
Filmens
plot er ikke synderligt omfattende og der er ingen tvivl om at filmen
først og fremmest er et karakterstudie. Jeg har allerede påpeget hvor
velfungerende Bogosian er i filmen, men fortællingen er også velskrevet,
hvilket ligeledes har en stor del af æren for at oplevelsen bliv så
god. Det er sjældent man stilles overfor en film der fungerer på sin
hovedpersons præmisser, men det synes næsten at være tilfældet her.
Stone har bygget sin historie op for, på subtil vis, at give en del af
svaret på hvad det er for en forskel Champlain har gjort. Samtidig er
det ikke nogen lykkelig slutning filmen byder på og mens
efterdønningerne af filmens tragiske afslutning markeres, er
panoramabillederne der er de sidste i filmen ligeledes med til at give
en fornemmelse af hvor flygtig Barrys indvirkning vil være og på lettere
grum vis bliver han netop udsat for den skandalementalitet, hvor folk
forarges over noget, mest af alt fordi de "fascineres af de ubehagelige
detaljer", som Barry udtrykker det. Filmen forlader os således langsomt
ovenpå en enormt intens afslutning, der ligesom resten af filmen
hovedsageligt bæres af en velskreven dialog og Bogosians fremragende
spil.
Oliver
Stone har i 'Talk Radio' skabt en åndelig forgænger til 'Natural Born
Killers', der er anderledes stilistisk, men synes at have nogle af de
samme pointer. Med få midler viser Stone sine evner som instruktør ved
at skabe enorm intensitet uden ekstravagant brug af musik, action eller
lignende. En frygtelig og intens oplevelse, der sparker til sin seers
overvejelser omkring idealisme og kulturelt forfald.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar