I modsætning til de tidligere kulturrelaterede
skriverier, er denne ikke skrevet som kulturblogger og skal heller ikke betragtes
som en decideret anmeldelse, men snarere en overvejelse over en overordnet
virkelig god og underholdende aften. Da jeg ikke har kunnet skaffe
informationer omkring hvilke spillere der besatte hvilke roller, har jeg valgt
helt at udelade spillernavne (for ikke at give forkert information). I stedet
fremhæves de roller de enkelte spillede.
Om forestillingen:
Sådan skrives der om "Showcase 2012" på Det Danske Musicalakademis
egen hjemmeside, hvor man også kan læse mere om de optrædende for aftenens
forestilling og naturligvis også om uddannelsen selv:
"Vi har nu fornøjelsen af at byde velkommen til årets showcase. Vi spiller
hver aften fra 25. til 28. juni to forestillinger ”Into The Woods” af Stephen
Sondheim og James Lapine instrueret af instruktør og koreograf Lisa Kent , og
danmarkspremiere på musicaludgaven af Mel Brooks filmklassiker ”Young
Frankenstein” instrueret af instruktør og koreograf Lynne Kurdziel Formato.
Forestillingerne akkompagneres af et 13 mands stort orkester med kapelmester
Martin Konge i spidsen. Showcasen er et produkt af 5 ugers intensivt arbejde,
og er afgangsforestilling for de 8 nyuddannede musicalperformere. Studerende
fra 1. og 2. årgang medvirker på og bag scenen."
Into the Woods:
Der var måske ikke proppet i Fredericia Teaters største sal denne, den
sidste aften for de musicalstuderendes forevisning, men de fleste sæder var
fyldt ud og publikum var utvivlsomt oplagte på at blive kastet i to gange
musicalunderholdning, hvilket da også var netop hvad vi blev. Stephen Sondheims
stykke "Into the Woods" tager udgangspunkt i flere forskellige
eventyrer deriblandt: "Jack og bønnestagen", "Rapunzel", "Askepot"
og "Den lille rødhætte". Ved indledningen af stykket ligges der op
til tre sideløbende historier, men det erfares snart at det hele er samme
univers, og karaktererne snoges hurtigt sammen i et plot der både er
genkendeligt og overraskende. Særligt i historiens anden del, hvor man bevæger
sig ud over de velkendte historier og det aldrig kendte efterspil tages i
betragtning. Utroskab, død og frygt følger på de ellers så tilsyneladende
lykkelige slutninger. Det er yderst interessant og ikke mindst morsomt, hvilket
begge aftenens musicals har til fælles. For selvom der vandres på grænsen til
det alvorlige i aftenens stykke, er humoren oftest forfordelt. Det resulterede
i et stykke der i denne versionering (som det ikke vides hvor meget afviger fra
originalen) er ganske medrivende og på ganske kuriøs vis nuancerer de eventyrkarakterer,
som vi alle kender. Spillerne gav et enormt liv til karakteren og både heksen
der holder Rapunzel fanget, rødhætte og særligt bagerkonen var leveret med stor
karisma. To hovne prinser er også blandt stykkets mange fortræffeligheder.
Young Frankenstein:
Selvom aftenens første forestilling
på mange måder var fortræffelig, tog det ikke mange minutter før forestilling
nummer 2 havde hevet sit publikum endnu mere eftertrykkeligt med. Det sære miks
mellem komedie og mild uhygge var meget rammende. I modsætning til første
forestilling blev storskærmen også taget mere i brug og gav næsten filmiske
mindelser. Stykket er et twist på den klassisk "Frankenstein"
fortælling og omhandler den oprindelige professor Frankensteins barnebarn, der først
frasiger sig alt hans bedstefar arbejdede med, men over tid drages ind i sammen
besættelse som bedstefaderen. Alt sammen er det blandet op med masser af gak af
forskellig art og her bydes der på en del større numre, inkluderende en stort
opsat version af "Putting on the Ritz". Ikke så snart var denne
forestilling igang, før man var hevet med af de mange skæve karakterer og den
meget selvbevidste humor. Udover enkelte gange, hvor jokes blev drevet for
langt, er der masser af velplaceret humor at hente her og performerne var
superbe i deres både karikerede og charmerende portrætteringer af en række
horrorstereotyper. Såvel den unge doktor Frankenstein som hans forlovede, hans blonde
assistent og i særdeleshed den pukkelryggede Igor var leveret med noget nær
perfekt komisk timing. Forglemmes må ikke husholdersken på Frankensteins slot,
hvis navn ikke må benævnes da det får slottets heste til at vrinske. Hvorom
alting er var denne del af aftenen en knivspids mere engagerende end den
første, og den forunderligt perverse fortælling der er "Young
Frankenstein" gjorde sig enormt godt i denne opsætning.
Musical som format:
Fredericia er hjemsted for Det Danske Musicalakademi og det er
sandsynligvis blandt årsagerne til at Fredericias egenproduktioner fokuserer på
netop den genre. Hvor undertegnede har savnet en smule mere mørke i enkelte af
de produktioner teatret byder på, får vi fra Musicalakademiet her nogle stykker
der begge er enormt morsomme, samtidig med de indeholder henholdsvis eftertanke
og, for "Young Frankenstein"s vedkommende, mere konkret mørke og
derigennem en smule kant. Begge stykker var ekseptionelt godt fremført og det
falder mig ikke svært at ønske mig mere af den slags i lokalt regi. Hvornår det
så bliver tid til en dansk opsætning af "Rocky Horror Picture Show"
eller lignende kantede musicalkomedier må tiden vise. Sikkert er det imidlertid
at fremtiden ser lys ud for dansk musicalteater. Det er om noget hvad der
bliver bevist med denne aftens energiske og nærværende cast, der bragte nogle
interessante stykker udover scenekanten til et publikum, som helt åbenlyst
fornøjede sig med oplevelsen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar