The Thing af John Carpenter:
John
Carpenter’s ‘The Thing’ er en film om et væsen der på grusomste vis
afliver andre organismer for at kopiere deres fysiske fremtoning og
finde vej ind i deres fællesskaber. Det bliver med andre ord svært at
vide hvem der er til at stole på og hvem der ikke er det. Væsnet kan
være hvem som helst, så hvordan vil det være muligt for en gruppe
polarforskere at kende ven fra fjende når deres base infiltreres?
John
Carpenter var ikke færdig med at skabe klassiske horrorfilm, efter han i
1978 udsendte en af de mest anmelderroste slasherfilm, i form af
‘Halloween’. I 1982 var han igen klar med en film der skulle udvikle sig
til en af skrækfilmenes mere velkendte indslag i form af ‘The Thing’.
Denne gang krydrer Carpenter sin flair for stemningsfuld uhygge med den
talentfulde effektmager Rob Bottins evner for at skabe ubehagelige og
blodige praktiske visuelle effekter. Filmen repræsenterer i øvrigt
første gang Carpenter var bakket op af et større filmstudie. Så meget
desto større var ærgrelsen over det faktum at filmen, ved sin
oprindelige udgivelse, hverken faldt i anmeldere eller publikums smag,
hvilket forårsagede at den var et enormt flop i biograferne. I forhold
til publikum, kan udgivelsen af Steven Spielbergs ‘E.T. the
Extra-Terrestrial’ kun få uger før nærværende film, have spillet en
rolle. Over tid fandt filmen sig dog et publikum og endda et ret
ekstensivt et af slagsen og anmelderne har ligeledes vendt sig til at
være mere positive omkring filmen. Det har formentligt været en stor
lettelse for Carpenter der i retrospekt har erklæret denne film som
værende sin favorit blandt egne værker. Selvom amerikanske Sci-fi
channels (nu Syfy) planlagte miniserie, der skulle fortsætte originalens
historie, aldrig blev til virkelighed, findes der både tegneserier der
forsøger at fortsætte historien om MacReady, et spil og en prequel.
‘The
Thing’ som den ser ud i 2011-versionen, får jeg nok aldrig set. Det af
den ganske simple grund at jeg ikke ønsker at få spoleret noget af den
mystik som er en del af hvad der gør den oprindelige film så brilliant. I
modsætning til eksempelvis ‘Halloween’, er det ikke Carpenter selv der
har lavet musikken til ‘The Thing’. Til dét blev legendariske Ennio
Morricone udvalgt og det var et yderst fornuftigt valg. Ganske i tråd
med Carpenter’s arbejde som komponist er det med nedtonede bassede toner
filmen drives frem og det er et af de elementer, der bedst hjælper
førnævnte mystik på vej. Den lurende, klaustrofobiske tone der hviler
over hele filmen stammer blandt andet herfra. Når man tager i
betragtning hvor omfattende blodsudgydelser filmen byder på, er det en
smule overraskende at den formår at bibeholde sin dunkle tone. Det sker
igennem nogle særdeleshed syrede og forvredne effektdesigns og fordi
monstret ikke har nogen konstant form, da det ligger i dens natur at den
er omskiftelig, er der ubegrænsede muligheder for at chokere publikum.
Ikke desto vælger Carpenter gang på gang atmosfære frem for chokeffekter
og selvom man på ingen måde kan tale om at der holdes igen i filmens
splattermomenter, er det opbygningen til disse udbrud der for alvor
giver filmen (og effekterne) vægt. En tendens som i øvrigt er meget lig
en anden af Morricones samarbejdspartnere: Sergio Leone.
Filmens
forlæg er det ikke første gang er blevet bearbejdet og Carpenter sender
endog en kærlig hilsen til ‘The Thing from Another World’, hvis
instruktør Christian Nyby senere åbent udtalte at han ikke brød sig om
Carpenters version. Hvad der gør Carpenters værk til helt sit eget, er
imidlertid ikke i så høj grad præmissen, brillant som den er, men
afviklingen heraf. Det er som nævnt spændingsopbygningen der er filmens
allerførste force, naturligvis kombineret med de oprigtigt forskrækkende
og ubehagelige billeder der bydes på. Skuespillernes arbejde i at
kommunikere udviklingen fra roligt hverdagsliv til panikramt kaos på den
lille arbejdsstation er heller ikke at kimse af. Med Kurt Russells
rolige, men også kapable MacReady i front, er den lille gruppe af
forskere yderst sympatiske ganske hurtigt. Frygt er ligeså stor en kunst
at fremføre som så meget andet og særligt hvis man samtidig skal
bibevare en karakter og for MacReadys vedkommende, den beslutsomhed og
karakterstyrke han besidder. Det hverv udfører Russell til perfektion,
hvilket ikke er så lidt vigtigt, når man i en sådan grad som i denne
film, konstant bringer selv de mest sympatiske og uskyldigt synende
karakterers alliancer i spil.
Det
er ikke så sært at mange biografgængere og anmeldere havde det svært
med John Carpenters tungsindige, dunkle og makabre værk, men er man ikke
bange for at tage en ganske voldsom grafisk, men også ekstremt
underholdende fortælling, der udover en forsamling stærkt sympatiske
karakterer også besidder ekstrem stor atmosfære fra første øjeblik
sydpolens is toner frem på skærmen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar