:éoN rapsaG fa elbisrevérrI
Der
er unægteligt meget mørke i Noés film og for nogle seere vil det
utvivlsomt forekomme unødvendigt og nytteløst sort. Men det er
sandsynligvis ikke et problem for instruktøren, der har lavet en film
der ikke har behov for at vise et lys for enden af tunnelen, men har et
eksistensgrundlag grundet sin dygtige bagmands intense filmhåndværk, som
er svært at sætte spørgsmålstegn ved.
Roger
Ebert begynder sin anmeldelse af ‘Irréversible’ med at konstatere at
det er: “en film så voldelig og ondskabsfuld at de fleste mennesker vil
finde den for grusom til at se til ende.” Deri har han sikkert ret.
Ligesom det kan være et mysterie hvorfor mennesker udsætter sig selv for
ekstreme horrorfilm, kan det også være svært at forstå det fascinerende
ved Noés film, fordi den, når kort genfortalt, reelt bare er en
sammensætning af ubehageligheder. Hvad der holdt mig fangen og placerede
filmen her på listen, er den hypnotiserende kvalitet manden skaber med
sin særegne fornemmelse for fortællerytme og hans vilje til at strække
mediet til dets mest kvalmefremkaldende, fuldstændig uden frygt for at
skræmme seer bort. Med andre ord er det ikke bare fortællingen der er
fortalt uden forbehold, Noé er ganske enkelt kompromisløs som
filmkunstner, og det gør hans film til en udfordrende oplevelse, som er
svær at glemme. Billederne sidder ganske enkelt fast i hovedet på
seeren, hvilket i høj grad skyldes det ubehag der fremprovokeres af
instruktørens stil. Uanset om det er et konstant roterende kamera, der
kun glimtvist afslører en af filmens mest voldelige scener, eller om det
er den stærkt omtalte voldtægtsscene, der er i et enkelt take og i sig
selv er ret simpelt, ekkoer stemninger Noé fremkalder hos seeren, længe
efter filmens afslutning.
Man
kan synes hvad man vil om en filmskaber, hvis eneste pointe reelt er at
verden er et forfærdeligt og ubehageligt sted, der er befolket af en
stor del logik forladte individer der før eller siden må udleve deres
destruktive tendenser, det er egentlig ikke så væsentligt for hvorvidt
filmen er dygtigt lavet eller ej - og det er den. Noé beviser med
‘Irréversible’ at det kan lade sig gøre at skabe kunst ud af grimhed, og
selvom han naturligvis har visuel skønhed med imod slutningen af
filmen, virker den omvendte fremvisning af filmen, ganske bevidst, til
at gøre disse tragiske og hjerteskærende fordi seeren er bevidst om hvad
der følger efter. Instruktøren formår simpelthen at provokere sit
publikum ud i et sådant ubehag at det er svært at blive lettet, selv når
de mere fredelige og letbenede sekvenser indtræder, hvilket må siges at
være en stor ting at opnå for enhver kunstner. Den bedste sammenligning
jeg kan komme på, ikke i forhold til stemning eller indhold, men i
forhold til indtryk, er Lars Von Triers ‘Antichrist’, der ligeledes
formår at efterlade sin seer lammet, længe før de eksplicitte visuelle
greb bliver taget i brug. Man kan selvfølgelig sige at Noé helt modsat
starter med et sanseligt angreb, men han viser i langt højere grad
ubehaget gennem sin stil end de egentlige billeder. Der er enkelte
ekstreme billeder, men det er den overordnet kaotiske og klaustrofobisk
beskidte fornemmelse der gør de mest voldsomme sekvenser i filmen så
stærke.
Manuskriptet
til ‘Irréversible’ er blot tre sider langt i sin oprindelige form og al
dialogen er således improviseret. Hvad der langt fra er tilfældigt, er
til gengæld de tydeligvist meget gennemarbejdede sekvenser, der ofte er
enten komplicerede kamerature, eller helt modsat meget simple one-takes
der forstærkes i deres ubehag, netop grundet det faktum at de får lov at
være langvarige og giver seeren en fornemmelse af at have svært ved at
slippe væk. Netop slippe væk kan man selvfølgelig altid, hvis man vælger
at forlade filmen, som nogle kilder siger op imod 200 af de 2400
tilskuere til filmens Cannes premiere valgte at gøre det. Den første
halve time af filmen er forsynet med en lavfrekvent lyd, som kun
ubevidst vil blive opfanget af publikum, men som er beregnet på at
fremprovokere kvalme og ubehag. Det er også det allersidste billede i
filmen, som er et stroboskopisk angreb på sanserne, der genopvækker der
topper filmens ubehagelige stemning af, før vi får slutteksten. I en
senere film af instruktøren, ‘Enter the Void’, bruger han et lignende
trick hvor han viser en stor mængde sexscener (på en ganske uerotisk
måde), før han ligeledes afslutter med en meget slående brug af ord, i
dette tilfælde filmens titel, der strategisk deles op for at kommunikere
instruktørens nihilistiske pointe.
Gaspar
Noés anden spillefilm er fortalt baglæns og starter således med en
række scener, der hver for sig er traumatiserende i deres ubehagelighed
og arbejder sig derefter frem imod enkelte momenter af lykke i filmens
slutning (historiens begyndelse), hvorefter der sluttes af med en enkelt
sætning, der slår Noé fast som en af de mest hensynsløse filmskabere i
mands minde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar